Het lijkt een script voor een avonturenfilm. Twee jonge mannen die als een grap een team voorstellen tijdens de supercross in Zuidbroek. Ik was verwonderd. ‘Schepers Racing’ was voor mij volslagen onbekend. Ik werd toen voornamelijk getriggerd door de nette en strakke huisstijl op motoren en tent. ‘Teambaas’ Kevin zag me kijken en sprak me aan. Een leuk gesprek volgde met een zeer sympathieke jongeman. Het bleek geen officieel team. Kevin en broer Wesley hadden een Deense jongen leren kennen die meer dan behoorlijk motor kon rijden. Jakob Kjaer Nielsen zou een keertje meerijden op een MX2 motor van ‘Team Schepers’, zomaar. Dat geintje pakte goed uit. Boven verwachting.

Acht maanden duurde het
Kevin was voorheen voornamelijk en alleen op pad met zijn broer Wesley. Twee broers, bezeten van de motorcross. De motorgenen kwamen niet van vaders kant, maar van hun oom. Neefje Mick Jansen racete op de weg op ONK niveau en zeker niet onverdienstelijk. Het ging goed tot het ernstig fout ging. Mick raakte na een bovenbeen breuk in een coma ten gevolge van een vetembolie in zijn been. Acht maanden duurde het en het mag een wonder heten dat hij er nog is. Het is al even geleden, maar de positieve Mick is nog steeds aan het revalideren. Ondanks dit hele drama moest en zou hij toch nog een keer op een racer plaatsnemen. Na een rit op een 125 stapte hij af met de woorden: ‘Dit gaat niet snel genoeg’. Hierna hield hij het voor gezien. Ook al was dit hele voorval geen reclame voor de motorsport, toch konden de mannen van Schepers het niet laten. ‘Het zit op de een of andere manier gewoon in je lijf. Het komt er uit, vroeg of laat.

‘Jonge honden’
Na het spontane uitstapje in Zuidbroek kon Kevin eigenlijk niet meer terug. Alles klikte, ook de samenwerking met Wesley, wat de stap naar een klein team toch wat makkelijker maakte. Voor Wesley was het in het begin wel wennen, vooral als je al een tijd gewend bent samen met je broer de circuits af te stropen. Ze kunnen het goed vinden samen, Wesley en Jakob. Het zijn echte trainingsmaatjes geworden. ‘Dat is eigenlijk alleen maar een voordeel’, aldus Wesley. ‘Je kunt je optrekken aan de ander, wat je alleen maar naar een hoger niveau brengt. Ik ben er blij mee’. Jakob en Wesley zijn gedreven jongens van beiden 21 jaar. Jonge honden die enkel en alleen willen crossen en er alles voor over hebben zo hoog mogelijk te eindigen. Ze trainen hard en eten verantwoord. Vriendinnen zijn er, maar staan volledig achter hun mannen. Dat heb je echt nodig als je ergens wil komen. Jakob is niet altijd in Nederland. Hij rijdt op drie ONK’s na, ook nog eens het Deens en Zweeds kampioenschap. Omdat het niet meer dan respectievelijk 5 en 6 wedstrijden behelst, is het goed te combineren met de Nederlandse competitie.

Volkszanger
Onlangs werd het team uitgebreid met de 22 jarige ‘oud gediende’ Rick Folkers. Rick, die vorig jaar besloot zijn actieve loopbaan te beëindigen om zich toe te leggen op een zang carrière, kreeg toch de kriebels weer. Hij reed nog wel, maar echt en alleen voor de fun. Geen druk of stress. Misschien is het wel goed er eens een seizoen uit te stappen. Even niks moeten en opladen. Rick heeft in ieder geval de smaak weer te pakken en zal met een ‘wildcard’ aan treden in de DMoMX te Mill, aanstaand weekend. Dit seizoen zal hij aantreden in de MX2. Ondanks hij eerder op het hoogste niveau uitkwam in de MX 1 is de indeling in de lichtere klasse toch volledig geschied op eigen aanvraag. ‘Het voelt goed en gaat boven verwachting’, zo zegt Rick zelf. Aan de conditie wordt hard gewerkt, want dat gaat hard achteruit als je alleen nog optreedt als volkszanger. ‘Schepers Racing’ richt zich enkel op de MX2 klasse, maar hebben desondanks toch zo nu en dan een ‘gastrijder’ in de MX1. De eveneens uit Denemarken afkomstige Kim Sorensen heeft dan wel zijn eigen materiaal, maar komt toch zo nu en dan een ONK’tje doen in ons land. ‘Hij heeft zelf alles wel onder controle, maar rijdt dan wel met ons plastic en daar zijn we trots op’.

Eén blik is vaak genoeg
De mannen van Schepers Racing hebben het druk. Beiden hebben ze een volledige baan. Kevin is schadehersteller bij ‘Jansen Autoschade’ en Wesley werkt als lasser bij ‘Schepers Metaal’, het bedrijf van vader Schepers. Beide bedrijven vervullen een onmisbare en ondersteunende functie in het nieuwe team. De jongens brengen veel vrije en spaarzame tijd door in de werkplaats. Kevins vriendin heeft er begrip voor. ‘Hij is veel weg, maar dat begrijp ik volkomen. Kevin heeft in zijn functie als ‘Team manager’ veel verantwoording en neemt dat ook volledig. Ik heb daar respect voor. Het is een droom en daar steun ik hem voor 100% in’. Hij zou hetzelfde doen bij mij’. Kevin en Wesley zijn twee handen op 1 buik. Wesley is niet alleen mijn broer, maar veel meer nog mijn maatje. Eén blik is vaak genoeg. ‘Dat zou ik ook onder geen beding kwijt willen. Ik was altijd zijn monteur en zal dat blijven. Dat staat voorop. Kevin krijgt veel medewerking van zijn werkgever, die tevens als sponsor meeleeft met het jonge team. Jarno Nijmeijer, eigenaar van het schade herstelbedrijf begrijpt Kevin en laat hem zoveel mogelijk zijn ding doen. Zouden er hierdoor werkzaamheden in het gedrang komen, haalt Kevin dat netjes in. ‘Da’s natuurlijk wel mijn basis hè’.


Voor de toekomst ziet het er vooralsnog goed uit. ‘Natuurlijk moeten we zien dat we het budget rond gaan krijgen want de kosten gaan uiteraard in verhouding mee. Naast ‘mijn baas’ Jansen, worden we belachelijk goed geholpen door Jelle van Outlaw Racing. Jelle heeft het totale overzicht. Hij organiseert en regelt. Ook zorgt hij ervoor dat de onderdelen voorraad op peil blijft en is altijd op zoek naar sponsoren die ons willen steunen in het avontuur. Dankzij JM Tuning zijn de blokken up to date en competitie waardig. ‘Goud waard, zulke mensen’. Toch valt of staat het hele project met hulp in welke vorm dan ook. ‘We steken er zelf veel geld en energie in, maar dat is het ons meer dan waard.’

Mill staat voor de deur en het team is er klaar voor. Gespannen misschien wel een beetje, maar dat hoort erbij. Een jongensboek met een harde glanzende kaft in oranje en zwart.