We zijn alweer een week verder. Assen was wat mijzelf betreft in één woord super. Ik vond alles mooi. De sfeer. De volgepakte tribunes en de prachtige strijd die er geleverd werd. Wat wij er als toeschouwers van vonden en vinden is inmiddels wel bekend. Natuurlijk heeft ieder zijn mening en heeft vaak iedereen ook wel een beetje gelijk. Na de meeste van die reacties te hebben gelezen en gehoord was ik eigenlijk wel benieuwd wat de rijders er van vonden.

MXI: ‘Er wordt veel gesproken over de hoeveelheid zand en soms ook over de samenstelling ervan. Hoe heb jij het als rijder ervaren?’

Rick Folkers van het hagelnieuwe ‘Jimmy Joe Husqvarna’ GP team vindt dat er, op een paar plekjes na, zeker genoeg zand was aangebracht. ‘Doordat het zo los was kwam er hier en daar wel een klein stukje asfalt aan de oppervlakte, maar dat stoorde me niet echt’. ‘Het blijft natuurlijk een nieuw concept waar we best trots op kunnen zijn’. Al met al vindt Rick dat we dik tevreden mogen zijn met het resultaat.

De in een privé team rijdende Cyril Genot was in eerste instantie wat ongerust. ‘Ik was bang dat het zand te los van structuur zou zijn en we erdoorheen zouden ‘zakken’, waardoor we op het asfalt verder hadden gemoeten’, lacht hij. Dit was gelukkig niet het geval. Goed tevreden dus over hoeveelheid en de gekozen zandsoort.

Lars van Berkel strijdend voor het ‘F&H Racing Team’ was erg tevreden over het zand. De samenstelling maakt dat het in het begin, als het nog vlak is, erg glad is. ‘Gewoon rekening mee houden denk ik dan’. ‘Door de regenval was de baan zondag perfect. Voor een eerste keer op deze manier is het wat mij betreft zeker een compliment waard!’

De ‘HSF Logistics Motorsport Team’ coureur Brian Bogers was meer dan tevreden over de samenstelling van de ondergrond. Wel had hij graag wat meer zand gezien. Het was een betrekkelijk korte ronde waardoor je natuurlijk veel vaker rond ging. ‘Dat maakt de schade aan de baan natuurlijk automatisch groter’, aldus een tevreden Brian.

De kleine maar vooral moedige strijder Mack ‘Braveheart’ Bouwense die voor ‘Mack MX Racing’ uitkomt, voelde zich uitstekend thuis op de nieuwe baan. ‘Ik vond de ondergrond zeker goed genoeg voor het houden van een wedstrijd als een MXGP’. ‘Ondanks het zwaar was door de losse structuur was het wel ‘mijn baantje’. ‘Ik hou wel van het zand’, zegt hij met een brede lach. Zonder beugel deze keer, die mocht er eindelijk uit vandaag.

Damon Graulus van het ‘KEMEA Yamaha Racing team’ was, ondanks dat hij erg verrast was door de losse structuur, erg in zijn element in Assen. ‘Ik had er wel gemengde gevoelens over en was bang dat het zand snel weggereden zou worden.’ Dat viel dus achteraf alles mee. Blij was hij wel met de regenval van zaterdagnacht, waardoor het zand een stuk compacter was geworden.

‘Husqvarna SKS Racing’ rijder Sven ven der Mierden had totaal geen klachten over de structuur en de hoeveelheid. ‘Buiten het feit dat ik het een vrij korte baan vond voor een GP kon ik er mijn draai goed vinden.’

MXI: ‘Ook een veelgehoorde opmerking was dat er te weinig aandacht besteed zou zijn aan de veiligheidsaspecten. Het zou op sommige punten gevaarlijk zijn geweest voor de rijders. Voelde jij dat ook zo?’

Rick Folkers: ‘De veiligheid liet over het algemeen niets te wensen over. Desondanks heb ik toch twee keer op het asfalt gelegen. ‘Daar had dan weer wel een beetje zand mogen liggen’.

Cyril Genot: ‘Op een paar plaatsen vond ik het wel wat gevaarlijk. Je moet er niet aan denken de vangrails in te vliegen’ Ook onder het bruggetje door was niet geheel ongevaarlijk. Zou je daar de bocht uitschieten zit je meteen in dat huisje’. Verder zag het er allemaal heel goed uit voor mijn gevoel.’

Lars van Berkel: ‘De veiligheid was voor mijn gevoel o.k.’ ‘Naast de baan ligt wel asfalt, maar daar moet je natuurlijk ook niet te vaak komen.’ ‘Als je in Maggiore of Loket naast de baan terecht komt ben je denk ik een stuk verder van huis’. Twee keer raakte ik buiten de baan maar zonder problemen kon ik mijn weg weer vervolgen’.

Brian Bogers: ‘Ik had totaal geen slecht gevoel over de veiligheid. ‘Je kunt natuurlijk altijd wel ergens tegenaan rijden, maar ik vond het risico rondom de baan zeker acceptabel. Je kon bij een ‘slipper’ hooguit het asfalt opschieten.’ ‘Voor mijn gevoel is er goed over het geheel nagedacht’.

Mack Bouwense: ‘Om heel eerlijk te zijn vond ik de baan best gevaarlijk. Doordat de aflopen van de tafels smaller waren dan de oploop ben ik er een keer naast gesprongen. Resultaat was dat ik keihard op het asfalt belandde. Niet fijn dus.’

Damon Graulus: ‘Als ik de gevaarlijkste punten zou moeten noemen zijn dat de vangrails en de bocht onder het tunneltje. Soms was het daar echt wel tegen het kantje. Gelukkig is er niets bijzonders gebeurd. Zolang dat zo is hoor je natuurlijk ook bijna niemand klagen.’

Sven ven der Mierden: ‘Eigenlijk heb ik wat de veiligheid betreft geen klachten op één punt na. Na de achterste lus, net voorbij de tribune (bij de pitboxen) stonden de ijzeren hekken wel redelijk kort tegen de baan aan. Ook was er redelijk wat beton te raken in die hoek.’

MXI: Er is de laatste tijd veel te doen geweest over de lay-outs van diverse circuits. Ze zouden gevaarlijk zijn en te veel naar de supercrossbanen neigen. Wat was jouw gevoel bij deze nieuwe baan?

Rick Folkers: ‘Buiten het feit dat ik de baan erg kort vond was er verder weinig op aan te merken. Geen gekke of gevaarlijke schansen die je in verband met het kostbare tijdsverlies, moet nemen, ook al zou je niet willen.

Cyril Genot: ‘Ik vond de baan goed getekend, maar op sommige plaatsen iets te smal naar mijn mening. Hierdoor wordt de baan iets te eenlijnig. Het nadeel hiervan is dat je minder goede passeermomenten kunt creëren. De schansen vond ik mooi en de wavesecties vooral erg leuk.’

Lars van Berkel: Het baanidee was zeker goed. Ik hoop alleen wel dat hij bij een eventueel volgende editie wat langer is. Als ze dat lukt zonder al te veel 180 graden bochten in te lassen krijgt de baan meer ‘flow’. Nu was het veel stoppen en weer gaan. Ik hou er liever een beetje de gang in’.

Brian Bogers: ‘Ik vond de lay-out van de baan helemaal geweldig. Ik vind het knap dat ze in zo’n korte tijd met deze middelen toch een spectaculaire baan hebben kunnen maken. De volgepakte tribune was natuurlijk helemaal super.’

Mack Bouwense: ‘Ik vond het qua opzet een erg leuke en mooie baan. De bochten lagen mooi. De schansen hadden voor mij iets spectaculairder gemogen, maar dat is ieder zijn of haar smaak natuurlijk.’

Damon Graulus: ‘Ik voelde me helemaal thuis op de baan. De wavesecties en tafels lagen voor mij allemaal perfect. Mijn uitslag zegt eigenlijk alles wel!’

Sven ven der Mierden: ‘Op zich heb ik geen klachten over de opzet van de baan. Schansen lagen lekker. Zou ik iets aan mogen passen zou ik er ergens nog een extra lus inleggen. Het had iets langer mogen zijn dus.’

MXI: Is het circuit, uit rijdend oogpunt, met een andere baan te vergelijken?

Rick Folkers: ‘Helemaal Westerbork’

Cyril Genot: Voor mijn gevoel een beetje met Axel, alhoewel de zandstructuur erg speciaal blijft in Assen. Ook Axel is een snel, maar technisch circuit.

Lars van Berkel: ‘Onder het rijden kreeg ik een beetje een Westerbork gevoel, maar dat had voornamelijk te maken met de ‘feeling’ van het zand. Rij technisch kan ik het met niets vergelijken. Assen is echt iets aparts. We hebben natuurlijk nog nooit eerder op een MotoGP baan gereden. Prachtig vond ik het.’

Brian Bogers: ‘Budel, Berghem en Grevenborch komen in de buurt als het gaat om los zand. Toch blijft het een aparte, niet thuis te brengen, structuur.’

Mack Bouwense: ‘Nee. Voor mij was dit met geen andere baan te vergelijken.

Damon Graulus: Er zijn natuurlijk meer banen met los en zwaar zand op te noemen. Deze baan was voor mij met geen enkele baan te vergelijken, waar ik ooit gereden heb.

Sven ven der Mierden: ‘Westerbork. Dat is de enige baan die ik kan noemen die enigszins in de buurt’

MXI: Er werd door sommige bezoekers geklaagd over het feit dat er 15 euro extra betaald moest worden om toegang tot het rennerskwartier te krijgen. Wat vind je daarvan en stoort het jou als rijder eigenlijk als er veel publiek naar hun ‘sterren’ komt kijken?

Rick Folkers: ‘Mij stoort dat zeker niet. Ik heb er niet zo heel veel van meegekregen maar hoorde er hier en daar wel mensen over praten. Als het echt een probleem zou blijken lijkt het me handig er iets aan of mee te doen. We willen de toeschouwers natuurlijk niet kwijtraken.’

Cyril Genot: ‘Voor mezelf vind ik het minder belangrijk. Ik moet presteren en me concentreren. Publiek stoort me zeker niet. Ondanks dat het speelde vond ik toch dat er nog behoorlijk veel publiek in het rennerskwartier rondliep.’

Lars van Berkel: Voor mijn gevoel waren er best veel toeschouwers in de pits. Op andere GP’s moet je ook betalen voor de pits, maar zit het bij de inkomprijs inbegrepen. Nu wordt het gesplitst om de toeschouwer een keuze te geven. Als je het goed beschouwt wordt het alleen maar aantrekkelijker. Het probleem zal waarschijnlijk veelal liggen bij mensen die verder geen GP’s bezoeken. Die weten dat natuurlijk niet. Als de organisatie volgend jaar nu net als bij de GP in Lommel de EMX250 twee manches laat rijden op de zondag is de behoefte om naar de pits te gaan misschien niet meer zo groot. Bijna iedereen volgt de EK competitie en zo wordt de pauze mooi opgevuld.’

Brian Bogers: ‘Met deze regel krijg je inderdaad minder publiek in de pits. Mensen hebben nu in ieder geval de keus en dat is misschien niet verkeerd. Rust heb ik zelf toch wel nodig tussen de manches. Natuurlijk heb ik respect voor mijn fans, maar sommigen vergeten wel eens dat je aan het werk bent en dat concentratie erg belangrijk is.’

Mack Bouwense: ‘Iedereen is anders en gaat anders met bepaalde dingen om. Ik kan me best voorstellen dat sommigen meer tijd alleen nodig hebben en daarom liever rust in de pits willen. Ikzelf heb er absoluut geen probleem mee. Kom maar lekker langs hoor!’

Damon Graulus: ‘Ik wist helemaal niet dat dit een item was om eerlijk te zijn. Dat het publiek bij je langskomt vind ik op zich geen probleem. Sommigen geven je een hand of groeten van een afstandje. Helaas zijn er ook die niet meer weggaan. Dan heb je gelukkig zelf altijd de mogelijkheid je terug te trekken in de mobilhome.

Sven van der Mierden: ‘Als dat inderdaad zo is lijkt het mij inderdaad overdreven de mensen een extra 15 euro te laten betalen. Buiten dat vind ik het publiek altijd super, zowel in de pits als naast de baan.’

MXI: Tot slot. Is de MXGP van Assen voor herhaling vatbaar of rijd je liever in het bos?

Rick Folkers: Wat mij betreft mag Assen zeker terugkeren op de GP kalender. De accommodatie leent zich er geweldig voor. Alles is lekker verhard en ligt er keurig bij. Ook de tribune was een aangename nieuwkomer. Voor mij een dikke 10!

Cyril Genot: ‘Dit was een heel speciaal event en daarom zeker voor herhaling vatbaar! Vooral door de aanwezigheid van de lange tribune. Dit geeft in mijn ogen, zeker ook voor het publiek, een grote toegevoegde waarde.’

Lars van Berkel: De GP van Assen is wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar. Misschien enkele gedeeltes op de baan veranderen maar de rest is super. Je kon gewoon zien en voelen dat het goed is voor de sport en er een heel ander soort publiek kwam kijken. Wellicht pakken zij het op en gaan ze in de toekomst ook eens naar een ONK kijken. De sport groeit echt door een initiatief als dit. En wat je ook niet moet vergeten; zonder deze GP waren de koppen niet bij elkaar gestoken om de GP’s op RTL uit te gaan zenden. Dat hebben ze er ook mee bereikt. De media aandacht van buitenaf was goed. Sportliefhebbers van grote bedrijven kunnen hier een GP kijken en eventueel rijders gaan ondersteunen. Dit is iets wat vooral rijders in Nederland hard nodig hebben.

Brian Bogers: ‘Assen is zeker een wedstrijd die vast op de kalender moet! Het was super om dit mee te maken. Het zien van wedstrijden en vooral het rijden ervan. Geweldig vond ik het. Wat je niet kunt missen is het publiek natuurlijk. Een groot compliment voor hen. Zij maakten het af.

Mack Bouwense: Eigenlijk rijd ik overal erg graag. Ik wil leren en dan moet je zoveel mogelijk verschillende circuits bezoeken natuurlijk. Ik moet wel zeggen dat dit weekend een erg speciaal tintje had. Zeker weer doen volgend jaar!

Damon Graulus: Ik heb erg genoten in Assen. Ik zou zelf graag zien dat dit evenement volgend jaar weer verreden zou worden. Aan de organisatie zal het niet liggen in ieder geval. Ik denk ook dat het goed zou zijn dat er, ter afwisseling, twee van dit soort evenementen deel uit zouden maken van de GP kalender.

Sven van der Mierden: De faciliteiten waren super. Ik heb genoten van zowel het rijden als alles eromheen. Volgend jaar weer, zeker weten!

Fotografie: MXGP, Bart Amsing MX Photography (Bart Amsing) & Folko Fotografie (Folko Haffert)