Charistmatisch ingenieur
‘Dat kan ik zelf ook wel’ moet Gaston Veron gedacht hebben. Met een simpele kolomboormachine maakte hij midden 90er jaren zijn eerste ‘handmade’ remschijf. Als je stukken aan je motor hebt en geld een issue is komt het zover. Wat volgde was dat er 4 jaar later een heus remschijvenfabriekje ontwaarde in het landschap van het Brabantse Bladel. Het liep uit de zogeheten ‘klauwen’. De ‘charistmatische ingenieur’ Gaston wist zijn visie over te brengen op zijn omgeving en zijn doorzettingsvermogen bracht de uiteindelijke omzet. Zakenpartner Albert  Katgerman nam het commerciële gedeelte voor zijn rekening en zo werd het bedrijf uitgebouwd. Na een omzwerving in Reusel verhuisde Moto-Master in 2005 naar een groter pand in Bladel.  Enige tijd later na het vertrek van Albert Katgerman werd Rolf Verhagen aangetrokken.

Dé aangewezen persoon
Rolf was in die tijd zelf een verwoed hobby crosser. Niet op het niveau van de mega getalenteerde jongens die hij nu ondersteunt, maar toch. Hij deed het graag. Motoren zijn eigenlijk altijd zijn passie geweest. Zoals bij velen wel het geval is waren Rolfs ouders totaal geen ‘motormensen’.  Afkomstig uit de driehoek Lommel, Eersel en Valkenswaard toch wel een beetje het centrum van de Nederlandse  motorcross,  had hij al jaren de race en crossgeur van de opgestookte olie opgesnoven. Hij wist niet beter en zag niet anders. Ook zoals bij zovelen kwam ‘het leven’ op zijn pad. Na zijn keuze voor vrouw en kinderen werd de motor ingeruild voor een mooie fotocamera. Fotograferen was stiekem altijd al een stille tweede passie. Zijn positief afwijkende fotografische blik bleef echter niet onopgemerkt. Op een hele mooie en vooral dankbare dag kwam hij in contact met Jacky Martens die hem een part time baan aanbood. In die tijd hadden de teams nog hun eigen PR mannen en vrouwen rondlopen. Rolf mocht al het benodigde fotomateriaal schieten en daarnaast alle PR verzorgen voor het succesvolle team (JM Racing MX3). Naast het PR werk voor Jacky Martens zocht Rolf stilzwijgend beroepsmatig een nieuwe uitdaging. Precies op dat moment kwam hij in contact met Moto Master. Door de jaren heen had hij bij JMRacing een groot netwerk opgebouwd. Verons bedrijf groeide gestaag en aangezien Rolf inmiddels over alle mogelijke commerciële papieren beschikte bleek hij tezamen met zijn zakelijke talenten de aangewezen persoon ‘to do the job’.

Een ‘stervend’ Moto-Master
Op het moment dat Gaston andere plannen aan het maken was zette hij zijn ‘kindje’ in de etalage. Hij  was tenslotte een ondernemer en echte ondernemers blijven ondernemen. Zo zit dat. Een overname volgde niet veel later. Rolf Verhagen (inmiddels sales director) verhuisde mee zoals ook de rest van het personeel. Helaas bezat de nieuwe eigenaar niet de ‘skills’ van Gaston om de zorgvuldig opgebouwde ‘goodwill’ van Rolf op de vertrouwde manier te bedienen. Een gevolg van het jammere beleid was dat het mooie bedrijf al snel in de financiele problemen kwam en een faillissement nabij was. Twee toeleveranciers van het ‘stervende’ Moto-Master: Eduard Nolde van Nolde B.V. en Rene Geerts van Reny Lasertechniek, sloegen de handen ineen en namen het noodlijdende bedrijf over. ‘Moto-Master Europe’ was herboren. Voorwaarde van de twee nieuwe eigenaren was wel dat ‘kopstuk’ Verhagen terug zou komen als bedrijfsleider. Onder deze nieuwe vlag wilde Rolf graag terugkeren en hij vroeg meteen twee verloren ‘techneuten’ ook weer terug te komen naar het vertrouwde ‘nest’. De mannen werkten graag voor Rolf en zo werd het oude concept nieuw leven in geblazen. Wat volgde is eigenlijk wel een succesverhaal te noemen.

Bloed, zweet en tranen
De schijven werden tot in finesse doorontwikkeld tot ze zich op verschillende punten konden onderscheiden van de marktleiders op dat moment. Dat remmen zeker zo belangrijk is als gasgeven weten we allemaal. In de (weg)Race, Motorcross en Supermotard scene ligt dan ook de grootste omzet van het prachtige bedrijf.  In die ‘scene’ worden meer races gewonnen als verloren door een juiste remdosering. In Bladel staat nu een prachtig pand. Het zand onder de fundering is nog nat van het bloed, zweet en de tranen die er vloeiden. De door een noodlottig ongeval veel te vroeg overleden Gaston bouwde het welhaast eigenhandig op, naast het runnen van zijn ‘remmenparadijs’. Een eigenzinnige eenling in alles wat hij ondernam.

‘Flametip’
Op de begane grond bevindt zich het magazijn. Daar worden de gelaserde en gestansde schijven gepolijst en voorzien van het binnenwerk. Ook worden er het ‘MM’ logo en diverse typenummers in verwerkt. Meer dan 1100 verschillende modellen schijven liggen er, netjes verpakt, in de schappen. Dozen vol. Dozen in kisten met bestemmingen als: Brazilië, Australië, Amerika en Engeland, om er maar een paar te noemen. In  Amerika wordt een groot deel van de toppers voorzien van het oerHollandse ‘Brake System’. De mannen zweren erbij. Door de unieke ‘flametip’ vormgeving is er altijd een zelfde, constante druk van blok op schijf. Een zorgvuldig uitgekiende gat- en sleufverdeling zorgt voor de meest optimale remresultaten. ‘Ze vragen er zelf om’, zegt Rolf trots. ‘Dat zegt toch wel iets’. KTM USA Teambaas Roger de Coster is overtuigd van de meerwaarde die het Nederlandse produkt de rijders en daarmee de motoren  geeft. ‘Geweldig toch?’. Het namaken van het ‘flametip’ concept is niet makkelijk. Doordat de produktie met een zeer geavanceerde laser geschiedt is een ‘eenvoudig’ stansbedrijf niet zomaar in staat dit te kopieëren. Ook hebben de ‘Moto Masters’ een geheim procedé ontwikkeld in de afwerking van de glimmende schijven. ‘Da’s het geheim van de alom bekende smid’, lacht Rolf. Kers op de taart en daarmee het neusje van de zalm. We zijn uniek. Echt. Met een 3D autocad programma worden de vernieuwingen en veranderingen ingevoerd. Spannend moment zijn ieder jaar weer de veranderingen van de diverse motormodellen. Fabrikanten geven nooit de benodigde, nieuwe gegevens door. Het is niet gebruikelijk omdat Moto Master door hen gezien wordt als concurrent. De schijven zijn natuurlijk een regelrechte tegenhanger van de originele onderdelen van de fabriek zelf. Alleen ‘KTM Oostenrijk’ geeft netjes de aanpassingen door van de nieuwe modellen. Daar werkt Moto-Master dan ook nauw mee samen in het MotorCross- en Rally WK en als KTM Powerparts leverancier. Een strenge voorraadadministrateur en een debiteurenbewaker sluiten de rij van enthousiaste medewerkers. Wonderwel hoeft er niet achter het openstaande geld gejaagd te worden. ‘We zijn streng en consequent’, aldus de ‘man van de centen’.

Een dag is snel voorbij als je het naar je zin hebt. Jammer genoeg. Dankbaar voor zijn vrijgemaakte tijd bedank ik Rolf en neem ik afscheid. Onder mijn arm twee schijven, een milieumat en een set stickers voor mijn zoontje.  Ik kijk nog even om.  Een mooi bedrijf met mooie mensen. Een mooi verhaal…