Mooie huizen in een rustige wijk. Een altijd goedlachse Glenn doet open. De rust die hij altijd uitstraalt past helemaal bij hun prachtige huis en de verzorgde achtertuin. Ik ben deze keer niet alleen. Eigenlijk was ze een beetje boos. ‘Jij gaat naar Glenn en ik mag niet mee?’, had ze gezegd. Na een goedkeurende duim in Glenns appje kon ik Sterre blij maken. Ze mocht mee en kon het bijna niet geloven. De Glenn, waarvoor ze tijdens de KTM dag nog in de rij stond om een handtekening te bemachtigen.


‘Kay was zeker niet de mindere’
Nog niet zo heel lang wonen Glenn en Nikki bij elkaar. Na zeven jaar samen werd het tijd voor de grote stap. Nikki woonde nog thuis, maar Glenn woonde al een tijdje niet meer bij zijn ouders. Met zijn broer Kay huurde hij een appartement waar ze een paar jaar hebben samengewoond. ‘Dat was makkelijk. We waren allebei weinig thuis, dus dan is de kosten delen ideaal’. Ondanks vader Coldenhoff een gepassioneerd voetballer was en dus zelf niet eens crosste, raakten de twee broers toch helemaal verslingerd aan de motoren. Kay kreeg al op driejarige leeftijd een motor van zijn oom. Glenns basis lag zoals bij wel meer crossers in de BMX. Vaak is dat de eerste stap naar uiteindelijk ‘het grote werk’. Zo ook bij Glenn. De buurjongens Joey, Stuwey en Mitch Reijnders crossen al volop en wakkeren het vuur nog eens lekker aan. Glenn vind het BMX’n al snel behoorlijk saai omdat ze eigenlijk maar 1 ronde rijden, dus wordt ook door hem al snel de switch gemaakt naar de motorcross. Beide mannen blijken ruim getalenteerd en gek genoeg heeft Glenn de grootste moeite zijn drie jaar oudere broer bij te houden. Tijdens een ONK in Oss weet Kay zelfs voor zijn broer te eindigen. ‘Het was onze thuiswedstrijd en natuurlijk stond het de volgende dag breed uitgemeten in de krant’. Trots is hij daar op en terecht. Kay was zeker niet de mindere, maar hield het op 19 jarige leeftijd toch voor gezien. Het ‘andere leven’ trok hem meer en zodoende sloeg hij een andere weg in. Het is een bewuste keuze geweest. Hij heeft genoten van de andere kant en heeft daar geen spijt van. Ondanks dat rijst de vraag nog wel eens wat er gebeurd zou zijn als hij niet was gestopt. Ondanks dat is hij een van Glenns trouwse fans en gunt hij het zijn broer als geen ander. Kay is een andere weg ingeslagen, maar zeker niet zonder succes. Inmiddels heeft hij zich opgewerkt tot Office Manager bij Jan de Rijk Logistics te Venlo (voorheen Har Vaessen Transportbedrijf). Glenn heeft veel respect voor zijn broer en is trots op de manier waarop hij zijn leven vorm heeft gegeven. Hij bereikte het volledig op eigen kracht en heeft het nu goed voor elkaar. ‘Een prachtig gezin en een goede baan, en dat doet ook mij goed.’

Van motorcrossen zijn werk maken
Kay stopt maar Glenn gaat door. Bereid er alles voor te doen, waardoor het ‘laten’ ook een stuk makkelijker op te brengen is. In combinatie met zijn studie aan het CIOS bouwt hij door aan zijn carrière. Zoals veel rijders heeft ook Glenn de bewuste droom. Prof worden. Van motorcrossen zijn werk maken lijkt hem geweldig en zoals ook veel van die dromers zou hij het gaan maken. Zeker. Als je iets echt graag wil bereiken, het op kunt brengen, de middelen tot je beschikking hebt en dan ook nog een tikkie geluk mag hebben, kom je doorgaans een heel eind. Glenns droom wordt waarheid. In 2013 wordt hij ontdekt door het Standing Construct Team waarvoor hij met zijn KTM podiums begint te pakken, waarvan één zelfs op de hoogste trede. Glenn breekt door. Hij begint grote stappen te maken en de snelheid komt er zichtbaar in. Er is al snel geen houden meer aan en al een jaar later wordt Glenn ‘gearresteerd’ door het Suzuki fabrieksteam. Zijn droom komt uit.

‘Ze dachten dat ik iedere week op vakantie ging’
Glenn en Nikki zijn onafscheidelijk. Nikki legt het ‘liefdesverhaal’ smakelijk uit. Terwijl ze met blinkende ogen naar Glenn kijkt, lijkt het alsof ze elkaar nog maar een maand kennen. In 2008 sprong de vonk over. Het was tijdens een trainingsweek in Spanje. Na negen jaar zijn de twee nog steeds en onvervalst verliefd en dat is een prachtig, bijna voorbeeldig gezicht. Nikki komt zoals veel ‘crossdames’ uit een onvervalst crossgezin. ’Mijn vader heeft altijd gereden en ook mijn jongere broer, die onlangs toch zijn motor inruilde voor een race fiets. Hij is zo’n type die eigenlijk alles kan. Dat klinkt stoer, maar het lijkt wel of hij voor alle sporten aanleg heeft. Een tijd geleden begon hij ineens met boksen, wat hem ook meteen makkelijk af ging. ‘Oneerlijk is dat he’ , zegt ze met een lachende trots. Nikki werkt op dit moment voor Twin Air, maar heeft voorheen in Den Bosch gewerkt op een lingerie afdeling. ‘Het was zeker een leuk team, maar als vriendin van een profcrosser is het heel erg moeilijk uit te leggen wat mij in de weekenden bezighoudt.’ Een andere wereld. ‘Ze dachten dat ik iedere week op vakantie ging. Ik ben altijd bij Glenn dus kom nu in de meest uiteenlopende landen . Op een gegeven moment vertelde ik maar niks meer, dat was een stuk makkelijker’. Het is een prachtig koppel. Voor kinderen is het nog te vroeg, maar het is zeker niet uitgesloten dat er een keer kleine Coldenhoffjes zullen komen. Het is er zeker nu de tijd niet voor en de situatie niet naar. Daar zijn ze het stellig over eens. Ze maken het fenomeen gezinsuitbreiding nu wel van heel dichtbij mee bij het bevriende koppel Kevin en Yentl, waar ze ‘sinds Suzuki’ heel nauw mee omgaan. ‘Geweldige mensen met een harten van goud’, zo vindt Nikki. ‘It takes one to know one’, zeggen ze wel eens.

‘Een podium is lastiger dan ooit’
Glenn is een gelukkig man, maar heeft op de achtergrond toch ook wel een stille zorg. Met ‘minihond Wolfje’ op zijn schoot legt hij het uit. Zijn contract wordt waarschijnlijk niet verlengd. ‘Herlings en Cairoli hebben beiden nog een contract en Jonass heeft aangegeven ook de overstap naar de MXGP te gaan maken. ‘Vier MXGP’rs bij KTM zie ik niet gebeuren’, aldus een nuchtere, toch relaxte Glenn. Eén en ander gaat dus wel afhangen van Glenns prestaties in dit lopende seizoen. Een goede start heeft hij al wel gemaakt, met uitzondering van het ‘Russische drama’, waar hij een manche geen punten behaalde door een crash. Glenn scoort vaak een top 6, maar bijna altijd een top tien. ‘Een podium is lastiger dan ooit’, aldus de ontspannen KTM prof. Jeffrey zit op dit moment in een flow, waar echt bijna niemand bij kan blijven. Het is een verhaal apart. ‘Er staat ook maar eens in de zoveel jaar een jongen op als hij’. Glenn maakt zich wat dat aangaat dan ook geen illusies. ‘Gelukkig ben ik een vlotte starter, waardoor ik vrijwel altijd in de top 6 kan beginnen. Dan heb je al een deel in je zak’. Niemand weet wat de toekomst brengen zal, maar Glenn beseft dat winst niet eenvoudig zal worden dit jaar. ‘Ik zal constant moeten zijn. Altijd scoren en zorgen dat ik er vanaf de start meteen bij zit’.


‘Hij ziet alles’
Aan deelname aan de Amerikaanse competitie heeft hij jaren geleden wel eens gedacht, maar dan zou hij het liefst alleen de outdoor competitie af willen werken. ‘Dat supercrossen is niet niks. Daar ben ik niet mee opgegroeid. Ik heb me er ook nooit aan gewaagd en om daar zomaar in te stappen is echt levensgevaarlijk. Daarbij ben ik nu inmiddels 27, dus sowieso ook nog eens te laat’. Nee, Glenn heeft het erg getroffen bij KTM, zo vindt hij zelf. ‘Het is een super team met geweldige mensen om me heen. Er wordt keihard gewerkt om alles aan en om de motor heen zo perfect mogelijk klaar te zetten. De rest is aan mij en daar werk ik hard voor. Ik ben echt dankbaar voor de kansen die ik nu al gekregen heb’. De begeleiding binnen KTM laat de rijders niets te wensen over. Glenn vindt het geweldig dat zijn ouders en broer veel wedstrijden bezoeken om hem te steunen. ‘Mijn vader is nu wat meer op de achtergrond aanwezig. Een logisch gevolg natuurlijk en daar hebben we beiden vrede mee. Na een training komt hij, net als vroeger, wel even naar me toe. We bespreken dan meestal wat lijnen in het circuit en af en toe geeft hij nog wat tips. Het is fijn te weten dat hij er is, want hij ziet alles. Niemand kent me beter dan hij.

Fijne jongens
Glenn is populair. Niet alleen als coureur, maar zeker ook daarbuiten. Zijn eenvoud en rust maken hem een innemend persoon. Het is een rustige jongen die niet snel uit zichzelf op de voorgrond zal treden. Onder de GP tenten van KTM zijn er best wel eens wat spanningen waar te nemen. Dat kan ook niet anders. Drie mannen met hetzelfde doel, werkend voor dezelfde baas. De bittere strijd tussen Jeffrey en Tony geeft zeker de laatste tijd wel wat gerommel in het kamp, maar daar bemoeit Glenn zich niet mee. ‘Ik doe lekker mijn eigen ding en zie het wel gebeuren. Ik kan met beiden heel goed overweg en dat wil ik graag zo houden’. Laatst sneed ik, echt per ongeluk, Tony een beetje na het vallen van het starthek. Je snapt wel wat er dan gesuggereerd wordt door de buitenwereld en dat begrijp ik wel. Binnen het team weet iedereen dat ik niet zo in elkaar zit. Misschien ben ik wel eens te gereserveerd, maar dat heeft me al meer goede dan slechte dingen gebracht. Glenn voelt zich erg thuis bij KTM. Met veel respect praat hij ook over zijn andere collega’s. ‘Pauls en Jorge zijn eveneens hele fijne jongens. Allemaal tot het bot gedreven te winnen. Met en tegen elkaar’.


Visitekaartje
Onterecht wordt nu wel eens de vergelijking getrokken met teamgenoot Jeffrey. Met hem is, zeker op dit moment, niet te concurreren’. Het is dan ook alles behalve een schande achter hem te moeten finishen. Dat je dan achter zo’n ‘fenomeen’ als Herlings de beste Nederlander van het moment bent is toch wel heel bijzonder. ‘The Hoff’, geeft ‘de rest van de wereld’ meer dan goed partij wat hem tot een uitzonderlijk talent maakt. Hij is een voorbeeld in alle vormen. Staat je altijd en uiterst vriendelijk te woord wat hem tot het visitekaartje maakt van zijn werkgever KTM. Hij zal zich altijd inzetten voor het behoud van de sport van zijn dromen. Voor mij de Ambassadeur van dit moment.

Crosspensioen
Het seizoen is nog lang en Glenn is op dit moment topfit. ‘Er komen nog veel banen naar mijn zin, dus is er nog veel mogelijk.’ Glenn kennende zal hij er alles aan doen om aan het eind van het seizoen een mooi rapport op te laten tekenen. ‘Als het aan mij ligt rij ik nog tot mijn 35e’. Ik denk ook wel dat ik tijdens deel twee van mijn leven in de crosssport te vinden zal zijn’. Hij zal geen ‘headhunter’ nodig hebben om aan een passende baan te komen als hij met crosspensioen gaat. Met zijn CIOS basis en MT2 certificaat op zak zijn er legio mogelijkheden voor de succesvolle crosser uit Heesch. Hij heeft het geduld, charisma en de kennis om toekomstige crossers te begeleiden in hun weg naar hun eigen top, hoe hoog die ook mag zijn.

Vetgestickerde Jetski
Net als we willen vertrekken komt vriend Ad terug van een middagje Jetskiën. Na het ontvangen van een aantal Red Bull wet suits, moest er natuurlijk een toepassing gezocht worden voor de felgekleurde kleding. Als ze de vetgestickerde Jetski op de kar hebben gezet wil Glenn hem even starten. ‘Mooi man, zo’n tweetakje’, zegt hij lachend en pakt het stuur al vast. ‘Niet doen Glenn, de kinderen slapen al’, zegt Nikki strenglachend terwijl ze naar de slaapkamertjes van de overbuurkinderen kijkt. De jonge hond en de verstandige vrouw. Een mooi stel en een goed team.
Sterre stapt in met een blikje cola in haar hand. ‘Die kreeg ik nog mee van Nikki. Voor onderweg’. Als we even aan het rijden zijn vraag ik waar ze het bewuste blikje heeft gelegd, maar ik krijg het niet. ‘Da’s Coca Coldenhoff pap, die ga ik echt niet opdrinken…’

Foto’s met dank aan More Heijt www.mhmxpics.nl (2 stuks) Fotografen van de overige foto’s graag even een privé berichtje voor naamsvermelding!